Voor een goede conversie van je landingspagina is inzet nodig

Zo, mijn landingspagina is klaar; ik kan op mijn lauweren gaan rusten en de klanten komen vanzelf.

Vergeet het maar! Laat ik je direct even uit de droom helpen.

Dit scenario is er een van een succesvolle dagdroom en zeer zeker niet van de realiteit van alledag. Wellicht ben jij een coach, trainer of opleider en heb je veel kaas gegeten van je vakgebied. Die kennis heb je te koop, maar degene aan wie jij deze kennis wilt verkopen, wéét nog niet dat hij jou nodig heeft. Daarvan ga jij die ander overtuigen door gebruik te maken van een goede landingspagina. Gefeliciteerd als die al een feit is, maar nu gaat het echte werk dus pas beginnen.

Het bezoek aan die landingspagina en de verkopen die daaruit voortvloeien, noemen we de conversie. Eigenlijk het succes van je webpagina/verkooppagina dus. Het is echter een utopie om te denken dat zodra je verkooppagina online staat deze het verkeer naar zichzelf toe als vanzelf organiseert. Sorry, beste ondernemer, die vlieger gaat helaas niet op. Je bent goed in je vak, je weet dat zelf, maar de wereld weet dat nog niet en je moet – vooral als je net begint – voor je gevoel eindeloos roeptoeteren over je successen en resultaten. Mensen verleiden om naar jouw verkoop-, of landingspagina te kijken om die fantastische resultaten te bereiken is een absolute follow-up die je móét doen nadat je landings-, of verkooppagina online staat. Zoals mijn moeder vroeger altijd tegen me zei: “De kaboutertjes ruimen echt vannacht jouw kamer niet voor je op, hoe hard je er ook in gelooft.”

Dus … dat gezegd hebbende, gaan we nu verder met ‘gedegen en gedisciplineerd vertellen’, steeds opnieuw vertellen – op allerlei voor jouw vakgebied geschikte sociale media – over het werk dat jij zo succesvol uitvoert, over de resultaten die dat die ander gaat opleveren op emotioneel en gezondheids- en financieel vlak. Steeds op een iets andere manier vertel je jouw verhaal op Facebook, je plaatst de link van je salespagina erbij, boost je post als advertentie. Je schrijft er een blog over op LinkedIn en kunt die wellicht met wat geldelijke ondersteuning ook hier tot een advertentie verheffen. Ondernemen is ook laten weten wie je bent.

Want als niemand je kent, word je simpelweg nooit een online brand.

Je onderstreept je lanceringspagina dus veelvuldig met nieuwsbrieven, benadrukt het belang van je product en welk probleem het zo fantastisch helpt oplossen. Je weblog is ook een mooie uitvalsbasis om reclame te maken voor je nieuwe landingspagina.

Jij hebt een waardevol product in de markt gezet! Je doet ertoe en je wilt ook daadwerkelijk betekenisvol zijn met je kennis en ervaring. Dan moeten je klanten in je omgeving dat echter wel weten. Dat komt niet vanzelf aanwaaien. Mensen moeten je kennen, ook je landingspagina bezoeken ze niet direct als ze niet regelmatig een berichtje van jou op LinkedIn, Facebook, Instagram of Google+ voorbij zien flitsen.

Bekend maakt bemind is het standpunt. 

Overdaad schaadt níét.

Dus ook al heb jij het idee dat je vreselijk overdreven veel reclame maakt voor je nieuwe training of productlijn, verdubbel het dan nog maar met 2 x zoveel berichten, vlogs of posts, dan heb je een kans op een goede conversie van je landingspagina en je nieuwe productlijn kan zich gaan terugbetalen. Vergeet niet dat je er veel tijd instak. Die moet ook betaald worden en je wilt een boterham eten die lekker belegd is met een goede plak parmaham of echte A-merken als Calvé of Nutella wellicht. Daar mag je dan zelf hard voor aan de slag gaan. Voor niks gaat de zon op, is niet voor niks de gevleugelde uitspraak.

7 tips om aan de slag te gaan met de conversie van een landingspagina

  1. Je begint met van ieder nieuw product dat je bedenkt een goede landingspagina te maken.
  2. Vervolgens promoot je die – voor je gevoel – tot je een ons weegt. Overdrijven blijft hangen, 70% van je boodschappen schieten hun doel voorbij. Je doelgroep is immers niet de hele dag online en bezig om zich in jouw specifieke dienst te verdiepen. Dat doen ze pas als jij hen van je nut hebt overtuigd.
  3. Zorg dat je doelgroep duidelijk weet dat je geroep in de woestijn voor hen bedoeld is en niet voor iemand anders. Benoem hen en beschrijf hen zo duidelijk mogelijk. Zodat ze niet per ongeluk kunnen denken dat jouw product of training niet voor hen is bedoeld.
  4. Zorg dat je een gevoel van tekort van jouw product, oftewel schaarste, creëert. Je klanten moeten een noodzaak voelen. Een pittige dwang die zorgt dat ze niet te lang wachten met de aanschaf van je product. Een vroegboekkorting die aanzienlijk is bijvoorbeeld, of een bonus die ze echt niet willen missen.
  5. Wel belangrijk is om niet meer dan drie tot vier echt goede diensten aan te bieden op je website door middel van verkooppagina’s. Waarom maar drie tot vier? Omdat je dan de aandacht van je doelgroep vast kunt houden.
  6. Je zorgt er ook voor dat je niet je eigen concurrent wordt door een gratis e-book tussen je betaalde diensten en landingspagina’s te plaatsen. Bezint eer ge begint. Goed nadenken over hoe je het aanpakt. Als jij iets gratis kunt krijgen, dan zul je dat waarschijnlijk eerder aanklikken dan iets dat je geld kost. En mensen die jouw fan zijn geworden zijn toe aan een échte aankoop. Deze twee zaken scheidt je dus van elkaar. Een bonus aanbieden nádat de aanschaf van het product in kwestie een feit is geworden, is wél een goed idee.
  7. Actie is reactie, gaan met die banaan. Bij speeddomino moet het eerste steentje ook worden omgegooid en als er ergens in het proces van de dominostenen een probleem optreedt, moet je toch ook weer in actie komen om de vervolgstenen in beweging te zetten. Dus doen, doen, doen, doen en gaan, gaan, gaan, gaan.

En? Zie jij het zitten om meer te communiceren, ook al voelt het als overdreven communiceren?