Wat is een call to action op je website

Wist je dat maar 28% van wat ik hier aan jou vertel, jij ook echt leest? Verder scan jij alleen de tussenkopjes en headlines en zoek jij naar een snelle fix die jouw probleem direct oplost. Ik wil je echter aanroepen tot acties als aankopen en inschrijven. Dat is mijn werkelijke ondernemersdoel.

Kende je dit feitje? Vast niet. Maar nu dus wel. Ik wil je als ondernemer immers graag tot actie aansporen. Welke actie? Nou die van schrijf nu in, bespaar en bestel en koop nu voor het te laat is. Voor de meeste ondernemers zijn deze buttons op hun website de belangrijkste tool om jou tot verkopen aan te zetten. Daarom achtte ik de tijd gekomen om samen met jou op de Call to Action button te gaan letten. Zo maak ik met al de prietpraat eromheen korte metten. Verkopen is wat jou brood brengt op de plank. Een goede conversie op je website is daarvoor je dank.

Jij bent wellicht – net als ik – een ondernemer en wilt uiteindelijk ook gewoon verkopen. Niks nieuws onder de zon. Hoe doe je dat nu het meest effectief op je website? Je richt een landingspagina in met een goede tekst, waarin je allerlei argumentatie verwerkt die je klant helpt besluiten met jou in zee te gaan en bij jou te kopen.

Je potentiële klanten scannen jouw landingspagina en webpagina. Weet je hoe ze dat doen?

  1. Ze scannen de pagina in een F-vorm
  2. Ze zoeken de links
  3. Ze scannen op vetgedrukte tekst.
  4. Ze lezen vooral de tussenkopjes.
  5. En de bulletlijstjes en streepjes die een opsomming doen vermoeden, trekken ook hun aandacht.

 

Ik geef je nu 5 tips zodat een call to action duidelijk op je website pagina naar voren komt. Hierdoor wordt er sneller op geklikt en breng jij de klant sneller naar de gewenste actie. Geloof mij, je moet ze echt aan de hand nemen op een website. Dat doe je ook als mensen in een verkoopgesprek met je zitten. Dan laat je ook alles duidelijk en overzichtelijk zien. Call to actions op een website kunnen dit voor je bewerkstelligen.

 

TIP 1 – Kleur en opvallen is een belangrijk criterium voor de CTA-button.

“Oranje Boven, leve de Koning en de Koningin”, schijnen wij Nederlanders – toch koningsgezinder dan we wellicht zelf willen toegeven – te denken. De kleur Oranje werkt als een speer voor de CTA-knop. Brandweerrood ervaren we vaak als negatief. Een stopbord is ook rood en dit, alsmede de kleur van onze brandweerwagens, heeft ons waarschijnlijk geconditioneerd om rood als de gevarenkleur op te slaan. De kleuren geel, blauw en groen, doen het – in een contrasterende nuance – ook goed. Experimenteer en onderzoek, zijn twee sleutelwoorden die ik je hierin wil meegeven. Het kost wellicht even wat tijd, maar ga gewoon na wat een verandering van kleur met je conversie doet en je verdient het geïnvesteerde geduld dubbel en dwars terug.

TIP 2 – Witruimte rondom de button heen

Bedrijven houden de conversieknop, die de CTA-button uiteraard is, vaak in de huisstijl. Of dat een goed idee is, valt vaak te bezien. Het meest belangrijk is simpelweg de ruimte rondom de button heen. Daarom pleit ik voor witruimte en kleur. Zorg dat de button een ten opzichte van de rest van de pagina contrasterende kleur heeft, zodat deze extra opvalt. Je kunt er eventueel een boodschappentasje van maken met je logo erop, zoals je dat ook wel bij H&M ziet bijvoorbeeld. Een visuele ondersteuning van je Call to Action, mits het niet te veel aandacht van de actie afneemt, is een prima toevoeging.

Tip 3 – Vertellen wát er gebeurt als men op de knop drukt, is ook erg fijn!

Duidelijk maken aan je publiek wát er gebeurt als het op deze knop drukt, is ook van groot belang. Probeer het met gebiedende wijs, in de positieve zin: bespaar en bestel voor het te laat is, is een hoogvlieger. Mensen willen weten wát er gaat gebeuren als ze op jouw CTA-knop drukken en ook welk risico ze daarbij lopen. De urgentie verhogen door nu erachter toe te voegen kan contraproductief werken en als dwingend en bedreigend worden ervaren. Dus voor het te laat is of een tijd met terugtikkende secondenteller, is wellicht een beter alternatief dat de menselijke nieuwsgierigheid bevordert.

Tip 4 – Vorm van de knop is ook belangrijk.

De rechthoek met afgeronde hoekjes vinden we het fijnst weglezen. De knop moet groot genoeg zijn maar ook weer niet een halve bladzijde beslaan. Dus zorg dat je niet te bescheiden bent, maar ook weer niet te overdadig.

Enne, wist je dat afgeronde hoekjes onze aandacht naar het midden van de rechthoek – daar waar de tekst staat – brengt?

 

Tip 5 – Last but not least, alsjeblieft níét: klik hier. Dat is zo ontzettend van de vorige eeuw.

Lees de algemene voorwaarden.

Accepteer de algemene voorwaarden.

Allebei prima, maar níét: klik hier voor de algemene voorwaarden.

Dat doet werkelijk het gros van de ondernemers op hun landingspagina en daarmee veroorzaakt het bij veel mensen een soort itchy gevoel van anti-klik. Dát is wat je juist niet wilt bereiken, toch?

Nog meer tips of hulp nodig? Ik snel je graag te hulp. Soms kan het wiel twee keer uitvinden zo ontzettend veel tijd vergen. Ik geef Eerste Hulp Bij Ondernemersstress door wanhoopmarketing en ik leer je de fijne kneepjes van het marketingvak graag, zodat je optimaal kunt profiteren van het nut van de opbouw van jouw online bedrijf.

By | 2017-06-12T09:39:05+00:00 juni 12th, 2017|Communicatie, Communicatiestrategie, Website|0 Comments