Optimaliseren en de conversie meten van je website, hoe werkt dat?

In de marketing worden we vaak overweldigd – vooral als we nieuwkomer zijn – door alle terminologie op het vlak van marketing. Als marketeers spreken over de conversie snelheid van hun website, kijken veel ondernemers ze een beetje glazig aan. Ze doen net of ze volledig begrepen, maar eerlijk gezegd: ze hebben werkelijk no clue.

En jij? Weet jij wat de conversie snelheid van je website is? Nee? Nou dan vertel ik je daar graag meer over. De conversie is het verkeer naar je website toe, en dan met name naar je verkooppagina’s met producten, die daadwerkelijk tot de aanschaf van producten of een training van jouw bedrijf leiden. Dus het verkeer dat je geld in het laatje brengt, is je conversie.

Je bent bezig om een website op te bouwen, een goed marketingplan te bedenken, en dat doe je in eerste instantie vaak puur vanuit je gevoel. Je weet nog niet of datgene wat je voor je bedrijf voor ogen hebt, ook is wat je klanten nodig hebben en willen. Je hebt echter, vanuit je ervaring op je werkgebied, een idee dat er voor wat jij voor je klanten wilt betekenen, een markt zal zijn.

Maar ja, onderbuikgevoelens zijn wel een beetje schimmig. Ze zijn geen exacte wetenschap. Ik hanteer altijd het gezegde: “vertrouw op het universum, maar bindt wel je paard vast als je niet wilt dat het wegloopt.” Oftewel, meten is weten.  Dus hoe kom je er nu achter of het klopt dat jij een goed idee hebt? En of je dat idee op de juist manier in een landingspagina hebt verwerkt? Een glazen bol is leuk voor een waarzegger, maar geeft jou geen zekerheid en dat is wel wat je nodig hebt.

Eigenlijk is het niet zo heel ingewikkeld. Maak twee landingspagina’s en laat die een tijdje draaien om een goed beeld te krijgen van het succes ervan. Een dergelijk systeem wordt een splittest genoemd. Je maakt simpelweg twee versies van een verkooppagina. Je zorgt dat je voor iedere pagina een net iets andere toon en een andere pakkende titel gebruikt.

Geduld hebben is wel een belangrijk criterium. Het heeft geen zin om iets een weekje te testen.

Je moet een langere adem hebben om het patroon van je klant te kunnen vatten. Nuttig is om het klikgedrag van je klant op je website in kaart te brengen.

Om zo’n splittest uit te voeren, kun je gebruik maken van bijvoorbeeld een programma als: Visual Website Optimizer.  Toch kan ik me ook voorstellen dat je de moed een beetje verliest op het moment dat je alle technische specificaties ziet en de grafieken en dergelijke die eronder hangen. Als je geen kaas gegeten hebt van dit soort zaken en toch een goede test wilt, is het wellicht handig om het wiel niet helemaal zelf uit te vinden. Roep gerust mijn hulp in en luister en leer. Alles zelf uitzoeken kost immers ontzettend veel tijd en die tijd kun je niet besteden aan het effectief doen waarin jij het beste bent.

Een test kan heel simpel worden toegepast. De meeste mensen lezen je webpagina op basis van de titel en de eerste alinea waarin je jouw verhaal introduceert. Dus dat is een goed uitgangspunt.

De eerste test die je kunt doen, behelst de volgende vraag: is de titel van mijn pagina pakkend genoeg?

 

  1. Nieuwsgierigheid en wens tot oplossing van een probleem wordt getriggerd door de titel!

Waarom deze test? Ga maar bij jezelf na. Als iets je nieuwsgierigheid of emotie prikkelt door middel van een pakkende titel waarin een probleem waarmee jij worstelt is verwerkt, ben je eerder geneigd om verder te lezen en geïnteresseerd te raken. Zoek dus naar pakkende titels. Zet er zeker vijf op een rijtje en vraag een aantal mensen om je hun mening over deze titels te geven.

  1. Tijdskader bij het aanpassen van een titel.

Het is een simpele test. De titel heb je in een splitsecond aangepast, dus het is niet heel arbeidsintensief.  En tijd is geld.

Zet dus, na de eerste schifting van titels bij bevriende kritische ondernemers, een tweetal pagina’s met verschillende titels online en ga na hoe het surfgedrag is van je klant zodra deze op je website binnenkomt.

Surfgedrag monitoren, hoe dan? Via cursor tracking wordt – zodra een potentiële klant je website bezoekt – in kaart gebracht hoe deze klikt op je website, hoe lang hij bij een bepaalde plek blijft hangen en waar hij precies afhaakt. Dergelijke informatie is natuurlijk ontzettend nuttig. Er zijn meerdere tools die dit voor je in kaart brengen: Clicktale, Mouseflow en Crazyegg zijn er voorbeelden van. Als je wilt weten hoe je deze programma’s efficiënt gebruikt en meer uitleg wilt over de ins- en outs ervan, sta ik graag tot je beschikking.

By | 2017-06-19T08:28:01+00:00 juni 19th, 2017|Communicatiestrategie, Website|0 Comments