Weet jij wat het verschil is tussen een marketing- en salesfunnel?

Al die termen waarmee je in de marketing en sales om de oren geslagen wordt, duizelen je wellicht weleens een beetje. Dat is waar SOSCommunicatie to the rescue komt. Ik ga je helpen om het subtiele verschil tussen een marketing- en salesfunnel te leren kennen.

Maar allereerst een meer algemene uitleg. Want, … tja “What the Bleep” is een marketing-, en salesfunnel nu eigenlijk?

 

Wat is het verschil tussen een marketingfunnel en salesfunnel?

 

Wellicht ben je ook bekend met de film “What the bleep, do we know”, daarin wordt een heel ander thema uitgelegd (trouwens heel interessante materie).

In de “What the Bleep do we know films” worden we gewezen op de Wet van de Aantrekkingskracht en hoe we die, volgens het onderzoek door de makers van deze film, in werking kunnen stellen. Het heeft iets met de magnetische kracht van je positieve gedachten te maken. Daar ga ik nu niet verder op in, daarvoor verwijs ik je graag naar de desbetreffende film en het boek dat erover is geschreven.

Wat mij altijd een beetje triggert, is het actie aspect wat bij gedachtenkracht ontbreekt. Door slechts aan iets te denken, verschijnt het niet als ‘magie’ ineens voor je om ervan te kunnen genieten. Denk iedere dag aan je banksaldo met een cijfer van zes nullen en  – als bij toverslag – verschijnt daar het gewonnen lottogeld op je rekening. Uuh nee, laten we eerlijk zijn zo werkt het voor de meeste van ons niet.

Om succes te genereren zal je er – naar mijn mening – niet alleen positief over moeten denken, maar vooral ook actie aan mogen verbinden om je doelen te behalen. Dat is waar mijn verhaal over marketing-, en salesfunnels begint.

Een funnel kun je zien als een visnet. Het net heeft mazen en daardoor verdwijnen het leeuwendeel van de gevangen kleinere vissen weer, de grotere vissen blijven erin hangen. Deze vissen worden vervolgens in een groter net met fijnere mazen verzameld. De visser hevelt de gevangen vis, na schifting van de vissen op grootte en soort vervolgens in een fuik en laat ze gedurende de dag daarin zitten. Zo is het ook met een funnel. Je zorgt er eerst voor dat je klant bewustzijn krijgt dat het een bepaalde behoefte heeft aan de dienst die jij levert. Je spreekt echter niet inhoudelijk over die bewuste dienst in de berichtgeving die je erover op sociale media plaatst. Je spreekt namelijk vooral over het nut, de noodzaak van een bepaald product voor de klant.

Even een concreet voorbeeld: neem nu een vervoermiddel. Je klant zal zich best bewustzijn van het feit dat het handig is om een bepaald vervoermiddel tot zijn beschikking te hebben.

  1. Je start altijd met een marketingfunnel. Deze is vooral gericht op het verstrekken van nadere informatie die de klant bewust maakt van zijn wens om een bepaald product te ‘bezitten’. De klant gaat zich eerst een bedenken waar hij het vervoermiddel voor nodig heeft en hoeveel kilometers hij of zij ermee wil afleggen bijvoorbeeld.
  2. Jij helpt je klant in zijn keuze door opties aan te reiken. Je benoemt de voordelen van een fiets, scooter, motor of auto en zet de voordelen van ieder voertuig voor hen op een rij.
  3. Vervolgens maak je hen bewust van de noodzaak om een bepaald vervoermiddel aan te kopen, omdat het hen veel tijdswinst zal opleveren. Je berichtgeving gaat dan niet OVER het product zelf, maar vooral over wat het de klant zal opleveren. Daarbij prijs je natuurlijk heel subtiel de oplossing aan die jij hen kan bieden (de auto komt al een beetje naar voren, maar niet opdringerig of heel verkoperig).
  4. Als je klant zijn bewustzijnsniveau is gegroeid zal die vervolgens nog meer argumentatie nodig hebben om daadwerkelijk tot aanschaf over te gaan. Jij biedt niet alle vervoermiddelen die je klant nodig heeft. Je biedt alleen auto’s bijvoorbeeld. De vissen die het net nu verlaten (en dus te klein zijn voor jou markt) zijn de mensen die genoeg hebben aan een fiets, scooter of motor. Je bent hen behulpzaam door hen op het pad van goede fietsen, scooters of motors te zetten. (Slim is om daarbij samenwerkingsverbanden aan te gaan met concullega’s die daarbij behulpzaam zijn, maar die jou net zo goed aanbevelen als hun klanten uit ‘hun net’ vallen. De goodwill die je daarmee creëert zal je concullega’s en toekomstige klanten vermoedelijk weer op jouw pad terugzetten, tegen de tijd dat ze een auto nodig hebben, die jij hen wel kan bieden.
  5. Ook help je hen door hen te wijzen op de noodzaak tot een verzekering en geef je nadere informatie over hoe ze dat het handigste kunnen organiseren. Desnoods vermeld je links naar verzekeringsmaatschappijen met wie jij weer afspraken hebt gemaakt voor een fee als jij mensen bij hen aanbrengt. Je doet dit echter allemaal heel subtiel.
  6. Overgang van markting naar salesfunnel: Op het moment dat de klant daadwerkelijk overtuigd is geraakt van de noodzaak tot de aanschaf van een auto en jou als de ideale partner ziet om die bij aan te schaffen, ga je over tot meer specifieke op het productgerichte informatie.
  7. De informatie was tot nu toe meer gericht op het overhalen van de klant om überhaupt een auto te willen aanschaffen, maar niet op de nadere merken en soorten auto’s.
  8. Op dit moment in het proces ga je dus over tot heel specifieke en meer commercieel gerichte informatie. Prijzen worden genoemd, soorten auto’s en de voordelen ervan voor verschillende doelgroepen worden aan het licht gebracht.
    Je ziet al dat je de meeste tijd bezig bent met de marketingfunnel en het bewustwordingsproces dat je klant een auto nodig heeft, alvorens je overgaat tot iets meer verkoopgerichte praatjes.
  9. Blijf je altijd afvragen, hoort dit onderwerp bij marketingfunnels of juist bij salesfunnels? Als je deze onderwerpen per ongeluk door elkaar haalt, zal je maar de helft van het beoogde effect sorteren.

 

Wanneer begint een marketingfunnel eigenlijk?

Op het moment dat mensen een bepaalde vorm van interesse in jou of je product hebben getoond door iets te liken dat jij plaatste. Je hebt hen vervolgens uitgenodigd om je nieuwbrief te gaan volgen en als ze dat doen zijn ze dus in het eerste “vangnet” belandt. De kleine vissen zwemmen echter snel door de mazen van het net heen, als je niet biedt wat zij werkelijk nodig hebben. De mazen van het net worden steeds fijner waardoor de werkelijke voor jou markt geschikte ‘vissen’ in jouw funnel/vangnet blijven hangen. De grootste vissen zijn tegen de tijd dat je bij de werkelijke verkoop van je product aankomt, aardig in aantal gereduceerd in je vangnet. Dat geeft echter niets. Dit zijn de vissen die je werkelijk geld gaan opleveren.

Samenvattend: In je eerste deel van het funnel proces, spreek je in taal die je klant bewust maakt van een wens of verlangen. Die wens of dat verlangen herkenden ze voordien nog niet direct bij zichzelf wellicht, maar door jouw marketing gerichte slogans, hulp en tips worden ze zich daar steeds meer van bewust. Op het moment dat hun verlangen en wens meer bewust geworden is en specifieker is uitgekristalliseerd, ga je over tot de salesfunnel waarbij je de overgebleven klanten met commerciële informatie tot aankoop verleidt.

 

Ik hoop dat artikel je duidelijkheid heeft geven en je ziet dat er een verschil is tussen een marketingfunnel en een salesfunnel. Schroom niet om hieronder je vragen te stellen, want ik help je er graag met marketing- en salesfunnels.

Op 26 september om 10:00u geef ik een webinar over retargeting en ga ik dieper in op deze materie! Meld je nu aan!

 

By | 2017-08-30T13:58:17+00:00 augustus 30th, 2017|Marketingfunnel, Salesfunnel|0 Comments