Zorg voor goede afbeeldingen in je marketing- en salesfunnel

Ook bij je marketing- en salesfunnel geldt: Eén beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Vandaar dat ik graag de proef op de som neem bij jullie. Uit onderzoek blijkt dat de ene of de ander foto van de mens achter een (MKB-)bedrijf veel verschil uitmaakt. Is de foto ernstig en serieus? Dan kan dat een positief effect hebben als jij in een branche werkt waarin deze eigenschappen op hoge waarde worden geschat.

 

Zorg voor goede afbeeldingen in je marketing- en salesfunnel

Wat echter vaker het geval is, is dat de aaibaarheid, goedlachsheid en benaderbaarheid van een mens achter een bedrijf op waarde wordt geschat. Mensen willen namelijk het idee hebben dat ze je al kennen. Ze vinden het belangrijk om een gevoel van vertrouwdheid te hebben bij de persoon achter het (MKB-) bedrijf. Die vertrouwdheid kun je niet slechts bereiken door een mens persoonlijk te kennen en begroeten, maar ook door sympathie opwekkende foto’s online te plaatsen. Foto’s die appeleren aan  de te creëren goodwill bij je klanten. Test deze foto’s bij een aantal mensen in je funnel (liefst bij hen die er nog niet zo lang deel van uitmaken, om objectiviteit van het oordeel te bewerkstelligen). Vandaag wil ik dus ook een aantal foto’s van mijzelf als mens achter SOScommunicatie in de week leggen bij jou als geïnteresseerde persoon die dit blog leest.

Als jij de moeite wilt nemen om je oprechte mening te geven over deze foto’s, ga ik je een cadeau schenken: samen met jou ga ik een half uur lang vrijblijvend sparren over het inrichten van jouw salesfunnel. Dat wordt echt genieten!  Laat gerust een reactie achter onder dit artikel en ik laat jou over een maand weten wie gewonnen heeft.

 

    

 

 

 

 

Dit cadeau dat ik je nu aanbied, is ook direct een strategie die jij kunt gaan toepassen in jouw eigen marketing-, of salesfunnel. Doordat ik je een cadeau bied, waarvoor ik geen geld van je vraag en dat ik vrijblijvend aan je schenk, krijg jij een beter beeld van mij. Je leert mij een beetje kennen. Het werkt ook om het contact dat jij en ik met elkaar hebben te intensiveren en als we elkaar beter kennen, zullen we ook eerder ‘iets’ voor elkaar willen en kunnen betekenen.

Dit kun jij dus ook gaan toepassen en daarmee heb je alvast een eerste micro-conversie gedaan in je marketingfunnel, Eén van de zeven tot twaalf momenten, die nodig zijn om het vertrouwen bij je publiek te winnen, zodanig dat ze zich willen gaan omvormen tot jouw klanten.

 

Een micro-conversie in je marketingtunnel lijkt op een date met een klant

Je kunt het vergelijken met een romantische date – alleen is dit er eentje van het zakelijke flirt principe – na een eerste date ga je nog niet direct iemand ten huwelijk vragen toch? Logisch ook dat je na een eerste contact ook niet direct een prospect uitnodigt om je klant te worden met een heel commercieel aanbod. Als je dat wel zou overwegen, gaan heel veel mensen je vermoedelijk voor ‘gek’ verklaren en voelen ze even stevig aan je voorhoofd met de vraag: “weet je dit echt zeker?”. Als je echter, nadat je met je klant een gratis analyse hebt gedaan, nadien nog een aantal mooie rapporten, whitepapers of interessante templates met hen deelt, onstaat er langzamerhand een soort ‘relatie’. Stapje voor stapje werken je klant en jij toe naar een soort vertrouwen, waarin jullie je beiden op je gemak zullen voelen.

 

Als de klant je beter kent, stijgt de gunfactor

De gunningsfactor staat voorop. Een wijsheid die klinkt als een klok is: we gunnen onze klandizie liever aan mensen die we aardig vinden dan aan anderen die we niet hoog in ons vaandel dragen”. Dus zorg dat de klant jou, in al de facetten van je mooie persoonlijkheid, leert kennen. Maak eens een grapje dat je klant op waarde kan schatten, online. Nodig je klant uit om feedback te geven op een product dat nog niet “af” is, voor een tegenprestatie van jouw kant die voor je klant ‘echt’ van waarde is.

Je gaat het ‘huwelijk’ pas aan met de klant, als je verschillende dates hebt gehad en een poosje de kans hebt gehad om de relatie samen op te bouwen. Daar zijn echt 8 tot 12 momenten voor nodig, waarin jullie echt effectief contact met elkaar hebben. De koop en het huwelijk zijn synoniem voor elkaar in dit verhaal, zoals je begrijpt. Je wil zelf ook graag zeker zijn dat je jouw klant goed kan helpen. Dat het echt ‘jouw klant’ is, die geholpen is door jouw bedrijfsDNA aan zijn eigen bedrijf toe te voegen.. Een klant die jou past. Past zoals een haute couture ‘op maat gemaakt’ pak. Confectiepakken zijn prima, maar haute couture kan niemand immers overtreffen.

 

Dus zet in op mini-conversies.

 

Oftewel: kleine waardevolle contactmomenten die jou en je klant in staat stellen om echt met elkaar te ‘connecten’. Klanten die goed bij jouw bedrijfsDNA passen zullen op een veel diepgaander niveau jouw ‘fan’ worden, dan klanten waar dat niet het geval bij is. Gun jouzelf EN je klant de kracht van echt contact door een online footprint van jezelf af te geven. Een mini-conversie is eigenlijk een manier waarop jij jezelf ‘bloot’ geeft aan je klant, zonder dat je alles over je product prijs geeft.

Ideeën voor een mini-conversie:

  1. Je gaat bijvoorbeeld dieper in op drempels die je klant ervaart alvorens hij jouw product kan en wil aanschaffen.
  2. Je haakt in op wensen die hij mogelijkerwijze heeft (en die jij met hem deelt, waardoor je de passie om een oplossing ervoor te vinden in jezelf aanwezig hebt, die je klant echt kan raken.
  3. Je beantwoordt een vraag van je klant, voordat hij zelf bewust is van het feit dat deze vraag in hem leeft. Dat doe je door je klantprofiel heel duidelijk te schetsen en je empatisch diep in je klant in te leven.
  4. Ook een heel goede tip is: maak regelmatig een kort videootje en zet het op Facebook. Ga live op Facebook of deel een gemaakt filmpje op LinkedIn. De klanten ‘spreken’ jou dan, zonder dat ze je daadwerkelijk kennnen. Maar hebben wel steeds meer het idee al eens bij jou op de ‘koffie’ te zijn geweest.

Je bereikt hierdoor niet alleen meer zakelijk succes als (MKB)bedrijf, maar ook persoonlijk – als ondernemer – meer plezier in het bereiken van de doelen met je klant.

Dus nogmaals van harte welkom om eens met mij in zee te gaan en vrijblijvend te sparren over je marketing- of salesfunnel. Ik zou je feedback op mijn fotoselectie erg op waarde schatten. Ik stel jouw eerlijkheid erg op prijs.

By | 2017-09-21T17:03:10+00:00 september 21st, 2017|Communicatie, Marketingfunnel, Salesfunnel|0 Comments