Het is soms best lastig om duidelijk te maken aan klanten waarom ze met jou in gesprek moeten gaan. Ze hebben wel gevraagd naar wat je doet. En jij hebt het vertelt wat je een doet, maar je ziet al snel dat hun interesse afdwaalt en ze niet echt geïnteresseerd lijken in jouw verhaal. In deze paar seconden hebben ze al beslist of ze met jou willen samenwerken of niet. Zo snel gaat…
Het is best een uitdaging om in 1 keer over te brengen wat je voor de klant kan betekenen.
Waarom de klant met jou in gesprek moet gaan en niet verder hoeft te zoeken naar anderen partijen.
Ik ga je laten zien HOE jij keer op keer een potentiële klant vanaf de eerste minuut boeit en overtuigt met jouw verhaal. Als je dan een aanbod doet, kan niemand die weerstaan.
Het is altijd handig om een pitch of je verkooppraatje klaar te hebben. Zeker als jij het lastig vindt om te vertellen wat je graag en goed doet. En in dat verhaaltje gaan we ons niet aan de 60 seconden houden. Ben je mal, als jouw dienst of product het nodig heeft om wat meer seconden te hebben… dan gebruik je die gewoon. Want ik zie te veel ondernemers krampachtig hun verhaal in 1 zin samenvatten. Zo hoort het toch?!
[Tweet “Je hoeft niet in 60 seconden te vertellen wat je doet.”]
Ik geef altijd aan dat je eerst goed moet weten wie je klant is, wat het probleem is en wat jouw boodschap voor deze klant in deze situatie is. En dat is je verkooppraatje. Geloof mij, dit komt veel overtuigender over dan 1 zin, die eigenlijk nog niet duidelijk maakt wat je precies doet. De vorige keer ben ik in een workshop met de deelnemers aan het sleutelen geweest om deze boodschap te maken. En we hebben het heel helder gemaakt. Wie is nou jouw klant, omschrijf deze… man, vrouw… leeftijd.. en denk écht even out-off-the-box. Geef jezelf de ruimte om alles over de klant te zeggen. Al heb je daar 5 minuten voor nodig…Geen korte samenvattingen, maar gewoon heel duidelijk wie de klant is. Daarna bekeken we wat dan het probleem is waar deze klant tegenaan loopt. Ook hier omschrijf je heel duidelijk de situatie, zodat jouw ideale klant de geschetste situatie herkent. Dan sluit je af met jouw visie hierop of de boodschap die jij altijd zegt om jouw klanten zaken te laten inzien of ze te inspireren.
Je krijgt gegarandeerd een hele krachtige pitch. Duurt hij 60 seconden?
Misschien wel of misschien niet… maar vertel alle onderdelen die jij nodig hebt om jouw verhaal duidelijk over te brengen, zodat je jouw klanten echt bereikt. Jij benoemt namelijk hun probleem heel duidelijk en geeft gelijk aan wat jij er aan zou doen.
Als dit helder is, heb je altijd je antwoord klaar als er onverwachts aan je wordt gevraagd om iets te vertellen over jezelf en je bedrijf.
Het resultaat voor mijn klanten, waren 3 glasheldere pitches. En het mooie was, dat daardoor het voor iedereen heel helder werd wat de ander deed. Hierdoor kwamen automatisch de aanbevelingen op de tafel en zeiden de deelnemers tegen elkaar “Ik weet nog wel iemand aan wie ik je kan voorstellen.” Tof he! En dat gun ik jou ook.
3 tips om klanten te overtuigen met een krachtige boodschap te maken
tip 1. Gebruik een persoonlijke boodschap
Stap niet in de valkuil om te mooi willen omschrijven wat je doet, want vaak zorgt het ervoor dat niemand meer begrijpt wat je doet. Vertel in Jip-en-Janneke taal wat je doet en verwerk je persoonlijkheid erin. Je kiest dus woorden die helemaal bij jou passen en laten zien wie jij bent. En daarbij mag je best wat persoonlijk zijn, door duidelijk te laten zien wat jij écht leuk vindt of wanneer jij het beste kan helpen.
tip 2. Prikkel je luisteraar
Om bij een potentiële klant direct de aandacht te krijgen, laat je zien wat het resultaat is van jouw aanpak. Hoe helder jij het plaatje kan maken van jouw oplossing, hoe sterker de klant de behoefte krijgt om met jouw het gesprek aan te gaan. Vaak kan je jouw boodschap ondersteunen met voorbeelden. Een situatie met een klant die je hebt opgelost bijvoorbeeld. De kunst zit alleen in het compact en heel krachtig dit te vertellen. Want ik weet niet of jij het wel eens hebt meegemaakt, maar ik heb wel eens iemand gehad die maar doorging en doorging.. tot ik zelfs dacht “Nou weet ik het wel.” Kijk je hebt niet voor niks twee oren en één mond. De kracht zit vaak ook in het luisteren naar je potentiële klanten 😉
tip 3. Doe altijd een aanbod
Ik zie het te vaak dat mensen vertellen wat ze doen, maar niet om een afspraak durven te vragen. Doe dit gewoon. Zeker als je weet dat je een potentiële klant kunt helpen. Je kunt ook altijd vragen of je iets mag toesturen of dat je van gedachte wilt wisselen om hun te helpen bij de situatie waar jij ziet dat de klant tegenaan loopt. En zie je dat het niet past om een afspraak voor te stellen.. kijk dan of je iemand op je nieuwsbrieflijst kan krijgen. Op deze manier kan je de klant toch op de hoogte houden van jouw mogelijkheden. En zinnetje zoals: “Ik heb nog een inspirerend e-book voor je, bomvol tips om dit op te lossen. Vind je het goed als ik je dat via de e-mail toestuur? Ik houd je daarna gelijk op de hoogte door nog meer tips met je te delen.” Doen hoor, want het helpt je om het gesprek verder te voeren als er niet direct een afspraak is gemaakt met een potentiële klant.
Wil jij nou meer weten of het in kaart brengen van je ideale klant en de communicatieboodschap?
Vraag een Vind Je Klant sessie aan. Dan kijk ik een dag met je mee en gaan we samen aan de slag om een ijzersterke aanpak te ontwikkelen, waar jij weer verder op kan bouwen. Je kunt je klanten pas bereiken als je het probleem waar ze tegenaan lopen heel duidelijk hebt.
En laat gerust je reactie achter. Het is altijd inspirerend voor anderen om de reacties te lezen.
Geef een reactie