Heb jij een LinkedIn account? Vast wel, want veel ondernemers starten met het aanmaken van een LinkedIn account om via dit platform te netwerken.
Wat ik alleen te vaak zie, is dat LinkedIn gebruikt wordt met een werknemerspet op. Keurig worden alle vragen beantwoord en het LinkedIn profiel wordt net als een CV opgemaakt. Wat zijn je opleidingen? Waar heb je gewerkt? Etc.
[Tweet “Als ondernemer hoef je geen CV te hebben op LinkedIn”]
Richt je LinkedIn profiel in als een ondernemer
Ik wil je uitdagen om je LinkedIn profiel te zien vanuit het ondernemerschap. Je kunt namelijk heel goed klanten krijgen door LinkedIn als je dit kanaal goed inricht. Dus niet meer denken in de termen als opleidingen en werkervaring… Nee, je gaat denken over de resultaten voor je klanten en wat het hun oplevert als ze met jou gaan samenwerken.
LinkedIn is geen connectie verzamelplaats
Helaas zie ik te vaak, dat ondernemers alleen geïnteresseerd zijn in het linken. Ze sturen direct een uitnodiging, maar vergeten daarbij dat LinkedIn zich richt op het zakendoen met mensen die je kent. Het is een warme vorm van acquisitie waarbij jouw connecties je leren kennen. Het gaat dus niet om het verzamelen van zoveel mogelijk connecties. Zelf geloof ik erg in een netwerk die ik ken of waarvan ik weet waar we elkaar hebben gesproken. Maar wat ik vooral belangrijk vind, is wat ik voor deze personen kan betekenen.
Wees persoonlijk op LinkedIn
Als je een link met iemand legt, zorg er dan voor dat je bericht persoonlijk is. Geef aan waar je elkaar van kent en waarom het jou leuk lijkt om een verbinding te maken op LinkedIn. Voeg ook gelijk je communicatieboodschap toe en je eventuele website. Maak het niet al te commercieel, maar breng daar een goede balans in aan. En wat als je zelf een onpersoonlijk verzoek krijgt op LinkedIn? Ga het gesprek vooral aan, ik heb er een mooi artikel ook over geschreven: Ondernemers, wees blij met een onpersoonlijk bericht op LinkedIn.
Word zichtbaar door LinkedIn
LinkedIn kan je helpen om zichtbaar te worden voor klanten. Je kunt namelijk vragen beantwoorden en daardoor je expertise laten zien. Op deze manier laat je een ijzersterke indruk achter. Je vindt deze vragen vinden in de statusupdates of in de groepen waar jouw klanten lid van zijn. Schroom zelf ook niet om je vragen te stellen op LinkedIn. Ik denk dat je verbaasd zult zijn van de reacties die je van iedereen krijgt. Het is super waardevol!
Je statusupdate op LinkedIn is belangrijk
Vul ook iedere dag je statusupdate in, zodat jouw connecties zien waar jij mee bezig bent. Als je het interessant genoeg maakt, krijg je ook reacties. Zo heb ik zelf een keer een update geplaatst, dat ik het beste werk als ik naar klassieke muziek luister. Ik kreeg daar zulke leuke reacties op. Je kunt nu denken, “Danielle, dat is toch onzin. Wie zit er nou op deze informatie te wachten?” Geloof mij, als je het interessant genoeg maakt, dan lezen mensen jouw berichten en gaan ze ook reageren.
Door LinkedIn wordt je beter gevonden door zoekmachines
Weet je wat ook een leuke bonus van LinkedIn is? Je informatie wordt opgenomen in de zoekmachines en hierdoor kun je de resultaten van de zoekmachines verbeteren. Dus ga aan de slag met je LinkedIn profiel. Bekijk het met een zakelijke pet op en ontdek hoe je slim gebruik kunt maken van dit kanaal.
Geef een reactie