Het versturen van een nieuwsbrief is een efficiënte manier van communiceren. Met één druk op de knop stuur je jouw boodschap naar veel ontvangers tegelijk. Bovendien kun je ook nog eens zien wat deze ontvangers met jouw berichten doen. Het lastigste aan een nieuwsbrief is eigenlijk het zorgen voor lezers. Een simpel aanmeldformulier op je website levert wel wat abonnees op, maar niet zo heel veel. Ik zal je een paar tips geven om meer lezers voor je nieuwsbrief te krijgen.
Lezers op je nieuwsbrief door voordeeltjes, nuttige tips of gratis informatie
De makkelijkste manier om mailadressen te verzamelen is door iets weg te geven. In ruil voor het invullen van hun mailadres krijgt iemand een voordeeltje. Kies voor iets wat bij jouw bedrijf past. Heb je een webwinkel? Geef een kleine korting of eenmalig gratis verzending. Ben je een relatiecoach? Maak een leuk ebook met een aantal opdrachten om de relatie te verbeteren. Zo is er een leuke weggever die bij ieder bedrijf past. En jouw maillijst vult zich op die manier met geïnteresseerden. Zelf geef ik bijvoorbeeld een websitecheck en een ebook met tips weg.
[Tweet “Hoe krijg je meer lezers voor je nieuwsbrief? Lees de handige tips.”]
Creëer een evenement of challenge
Het is helemaal van deze tijd om mee te doen aan een challenge. Ik kan je zeggen dat een goede challenge een uitstekende manier is om adressen te verzamelen. Ga op zoek naar iets waarin jij volgers kunt krijgen die met jou een week of een maand aan iets meedoen. Geef een week lang een bepaalde tip als je expert ergens in bent, stuur dagelijks een gezond recept als gewichtsconsulent of geef opdrachten voor stellen als je relatiecoach bent. Het is niet alleen voor de volgers leuk, maar jij krijgt ook de kans om op een creatieve manier naar jouw bedrijf, product of dienst te kijken.
Werk samen via social media
Iedere ondernemer zal het lastig vinden om zomaar mailadressen te vragen. Zoek contact met andere ondernemers en promoot elkaars nieuwsbrief of weggever via social media. Zo hoef je niet op je eigen borst te kloppen en te roepen dat je zulke nuttige tips hebt in ruil voor een mailadres. Als iemand anders het schrijft, komt het vaak ook interessanter over. Je kunt natuurlijk ook de stoute schoenen aantrekken en zelf je weggever promoten via social media.
Schaam je niet, benoem jouw nieuwsbrief
Ben je in gesprek met iemand en denk je dat jouw nieuwsbrief, challenge of weggever interessant is? Benoem het dan. Vraag ter plekke om een mailadres om later jouw ebook of tips op te kunnen sturen.
Op deze manier kun je op een redelijk makkelijke manier werken aan een goedgevuld mailbestand. Let op: zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief interessant is, want anders loopt je maillijst ook weer leeg.
Geef een reactie