Deze week kreeg ik de vraag hoe je een zakelijke Facebook pagina maakt. Facebook marketing kan erg krachtig zijn voor jouw bedrijf om klanten te krijgen. Om deze mogelijkheid in te zetten, heb je een zakelijk account nodig. Facebook vindt het namelijk niet leuk als je een persoonlijk profiel zakelijk gebruikt. Facebook zet dan op een gegeven moment je persoonlijke profiel om naar een zakelijk account en dat wil je voorkomen.
Ik heb een eenvoudig stappenplan voor het maken van een Facebook pagina.
Stap 1: Kies voor pagina maken in het menu
In de blauwe balk boven in de startpagina van Facebook, zie je een klein driehoekje (wit als je hem aanklikt). Klik deze aan en er verschijnt een menu. Kies in dit menu voor ‘pagina maken’.
Stap 2: Kies een pagina type
Je kunt kiezen uit 6 verschillende pagina types en je kiest het type dat bij jouw bedrijf past.
- Lokaal bedrijf of lokaal bedrijf, óf
- Bedrijf, organisatie of instelling
- Merk of product
- Artiest, band of bekend persoon
- Amusement
- Goeddoel of communicatie
Ik richt mij in deze instructie op de eerste twee, omdat deze het meest gekozen worden.
Je kiest voor ‘Lokaal bedrijf of lokale plaats’ als mensen je bedrijf écht kunnen bezoeken en je openingstijden hanteert. Dit is vaak het geval wanneer je in de detailhandel zit en een winkel hebt.
Kies voor “Bedrijf, organisatie of instelling’ als je een virtueel bedrijf hebt (webshop) of als mensen een afspraak maken voordat ze bij je langskomen. Je hoeft dan geen openingstijden te hanteren, want een webshop is 24u per dag openen.
Stap 3: Kies een categorie en bedrijfsnaam
Kies een bepaalde categorie die het beste bij jouw bedrijf past. Daarna kun je jouw bedrijfsnaam voor de pagina invullen. Ga met deze naam slim om en bedenk waarop je gevonden wilt worden. Het is handig om zoekwoorden toe te voegen. Houd alleen rekening dat je geen al te lange naam maakt, omdat je allerlei zoekwoorden toevoegt aan je bedrijfsnaam. Je kunt ook altijd nog de bedrijfsnaam aanpassen als deze niet te veel afwijkt van het origineel. Wil je echt de naam veranderen van je zakelijke Facebook pagina, dan moet je een verzoek indienen bij Facebook. Het lastige is alleen dat Facebook beslist of de naam ook wordt toegekend aan de pagina.
Ook de categorie kun je eventueel later nog aanpassen, ook wanneer je pagina al klaar is. Ga hiervoor naar > Pagina info > Pagina-informatie bijwerken > Categorie >> bewerken.
Stap 4: Richt je Facebook pagina in
Nu komt het leuke deel en kun je je Facebook pagina inrichten. Kies een persoonlijke foto van jezelf en voeg deze toe. Facebook is namelijk een sociaal gebeuren en klanten willen je graag leren kennen. Een persoonlijke foto kan helpen om jouw klanten gelijk kennis te laten maken met jou. Kies uiteraard wel een professionele foto en geen vakantiekiekje. Ook je omslagfoto kun je toevoegen en daar kun je een call to action opzetten. Super interessant om direct de aandacht van jouw bezoekers te vestigen op een leuk cadeau of een inspiratie. Let je erop, dat je deze omslagfoto voorziet van een url. Zodat mensen kunnen doorklikken naar je website?
Vul ook de gegevens in bij de pagina-informatie. Als je het adres toevoegt, is het ook mogelijk om referenties op je Facebook pagina te verzamelen. Super waardevol om klanten de mogelijkheid te geven om een reactie over jouw dienstverlening achter te laten. Potentiële klanten vinden het ook fijn om de ervaringen van anderen te lezen, zodat ze al een indruk van jouw bedrijf krijgen.
Stap 5: Claim je url naam op Facebook
Als je een Facebook pagina hebt gemaakt, dan bestaat de url uit cijfers en tekens. Het fijne is dat je hier een eigen naam aan kunt geven.
Ga naar pagina-informatie en vul bij Facebook webadres de naam in. Op mijn pagina staat daar www.facebook.com/SOScommunicatie
Stap 6: Deel je informatie en ga het gesprek aan met je bezoekers
Zorg voor leuke, inspirerende berichten en deel regelmatig een bericht op je Facebook pagina. Je kunt ook berichten inplannen, dus dan kan je in 1 keer veel berichten tegelijk maken. En ga vooral het gesprek aan met je klanten. Een Facebook pagina helpt om klanten een kijkje in de keuken te geven. Je kunt je tips delen en laten zien hoe het er aan toe gaat bij jouw bedrijf.
Have fun! Laat je weten waar ik jouw Facebookpagina kan vinden?
Geef een reactie