Een belangrijk onderdeel in een online bedrijf is de nieuwsbrief. In een nieuwsbrief ga je klanten aan jouw bedrijf binden en overtuigen van jouw aanbod. De mailingen die je maakt, helpen de klanten door het aankoopproces heen en zorgen ervoor dat klanten diensten bij je kopen.
Super, super.. belangrijk is e-mailmarketing dus.
Maar ja, wat doe je als je nieuwsbrief bijna niet gelezen wordt? Met heel veel inspanning heb je een prachtige nieuwsbrief gemaakt, maar je respons op de nieuwsbrief is laag. En als je de statistieken doorspit, dan zie je (in de open rate) dat bijna niemand de nieuwsbrief heeft gelezen.
” Wat is er aan de hand? Waarom lezen mijn klanten de nieuwsbrief niet?”
[Tweet “Help mijn nieuwsbrief wordt niet gelezen, wat kan ik er aan doen?.”]
In een volle mailbox, die veel ondernemers tegenwoordig hebben, is het de kunst om op te vallen met de mailbox. En om dit voor elkaar te krijgen, heb je een opvallende kopregel nodig. Dit is namelijk het eerste wat jouw klanten in hun mailbox zien van jouw nieuwsbrief. De kopregel zorgt ervoor of jouw nieuwsbrief geopend wordt of dat hij direct naar de prullenbak verdwijnt. Wat laten we eerlijk zijn, het is niet makkelijk om op te vallen tussen al die mail die om aandacht schreeuwen.
Ik geef je 3 tips om een aantrekkelijke kopregel te maken, zodat jouw nieuwsbrief de aandacht krijgt die hij verdient:
Tip 1 Een kopregel van een nieuwsbrief maakt nieuwsgierig
Ondernemers krijgen dagelijks veel prikkels op zich af. Zoveel zelfs dat ons brein ons helpt om deze prikkels te doseren. Sommige berichten komen daarom helemaal niet aan bij deze ondernemer. In een flits van een seconden wordt beslist of het de aandacht verdient of niet. Een kopregel die nieuwsgierig maakt, heeft een grote kans om gelezen te worden. Kijk daarom of je de lezer kunt prikkelen en echt kunt uitdagen om door te klikken naar de informatie. Je wilt dat de lezer het gevoel krijg “Dit moet ik echt even lezen, wat dit kan mij….. opleveren”. En vul dan zelf de puntjes maar in. Het resultaat knalt uit een kopregel die nieuwsgierig maakt.
Tip 2 Een kopregel van een nieuwsbrief vertelt voor wie het is
En hier ligt een uitdaging, want hoe vertel je in een paar woorden voor wie het is? Hoe beter jij je klant kent, hoe meer je aan kan sluiten bij zijn belevingswereld. Je weet precies wat het probleem is waar jouw klant zich in bevindt en wat hij op dat moment tegen zichzelf zegt. Als jij dit gebruikt in je kopregel, dan herkent de lezer zich direct in de boodschap. “Wacht eens even, dit heb ik ook, dus toch maar even lezen dan.”
Tip 3 Een kopregel van een nieuwsbrief geeft een oplossing of resultaat
Als de lezer zich heeft herkent in de situatie dan wil hij direct weten wat het oplevert als hij klikt op jouw nieuwsbrief. Als dit niet direct duidelijk is, helaas pindakaas… jouw nieuwsbrief wordt nog steeds niet aangeklikt. Want al snel gaat de aandacht naar de volgende mail die ook om aandacht staat te roepen in de mailbox.
En wat als daar wel gelijk duidelijk is wat het oplevert om je tijd aan te besteden?
“Hup, eerst maar even de mail van deze klant beantwoorden en dan lees ik het straks wel.” En dat straks, dat komt helaas niet.
Je ziet het… met een nieuwsbrief is het enorme uitdaging om direct de aandacht te grijpen. Een ijzersterke kopregel kan je hierbij helpen. Pas deze 3 slimme tips toe om jouw e-mailmarketing te verbeteren. Laat gerust jouw kopregel weten onder het artikel en dan kijk ik met je mee of hij krachtig genoeg is om te overtuigen.
Training over e-mailmarketing
Ik heb ook een trainingsdag waarin ik je meer vertel over de kracht van e-mailmarketing, zodat je meer klanten krijgt. Bekijk hem hier > Maak krachtige nieuwsbrieven
Geef een reactie